Når du kjøper ny leilighet, er det viktig at du kjenner deg trygg og får vite alt du trenger. Derfor er det mye informasjon som skal ut til kjøperne, fra kontrakten er underskrevet og tilvalgprosessen gjennomført, til ferdigbefaring og innflytting.

Det er Sven Erik Knoph og Magnus Høyem i Kanalbyen Eiendom som sørger for denne informasjonsflyten.
– Flere måneder før innflytting inviteres alle kjøpere til infomøte, dette har til nå foregått i Kilden, forteller Høyem. –Her får du vite om fremdriften i prosjektet, bærekraft og vi svarer på spørsmål. Dessuten møter du for første gang dine nye naboer, noe som alltid er veldig stas!– På dette infomøtet forteller vi om hva som skjer fra nå og frem til innflytting, supplerer Knoph. – Du får også møte oss som utbygger, og da er det lettere å ta kontakt dersom du lurer på noe senere.
Trivsel og nytte
I Kanalbyen er Heime en viktig brikke, både for trivsel og for en enklere hverdag. I appen har du full oversikt over det sosiale som skjer, men vel så viktig er oversikten du får over dokumenter og all info knyttet til din leilighet.
– Infodelen i appen er delt i tre, forteller Knoph;
– FDV (forvaltning, drift og vedlikehold)
– Brukerveiledning for din leilighet
– Vedlikeholdsplan for din leilighet

I FDV er alle dokumenter samlet, og det kan være mange filer! Her finner du generelle ting, som standardfarger, malingstyper og så videre, mens du får en egen oversikt tilpasset dine tilvalg. Du trenger aldri være redd for å miste viktige papirer, fargekoder eller oversikt over gulvtyper – alt ligger i appen.
– Dette er noe av det kjøperne setter mest pris på. Det blir enklere for dem, også dersom de skulle velge å selge leiligheten, da overtar nye eiere oversikten. Og hvis du leier ut, får også leieboerne tilgang, fortsetter han.
Et viktig valg
Om lag fire uker før innflytting får kjøperne varsel om overtakelse. Da får de tilgang til Heime og FDV, slik at de kan gå gjennom og forberede spørsmål de måtte ha. De inviteres også til et nytt møte. Her informeres det om formelle ting, og det kjøperne må ha på plass før overtakelse.
– På dette møtet har vi gjerne med oss både megler og leverandører som svarer på spørsmål, f.eks. om elbillading og TV-pakker. Heime er også til stede og informerer om hvordan dette fungerer i Kanalbyen, forteller Høyem.
– En viktig del av møtet er å etablere et sameie og velge styreleder. Her er det fint å få inn folk som virkelig har lyst til å være med på å skape et godt bomiljø. Styrene i de tre sameiene på Holmen, 2A, 2B og 2C, både fungerer- og samarbeider godt, noe vil ønsker skal fortsette i kommende byggetrinn.
Gjennom mer enn to år holdes kjøperne oppdatert, via nyhetsbrev, møter og direkte kommunikasjon. Knoph og Høyem håper alle får informasjonen de trenger, og at de ikke nøler med å ta kontakt hvis det er noe de lurer på.