Ferdigbefaring er et høydepunkt i kundereisen – da får kjøperne komme inn i leiligheten sin for første gang. Det er Espen Domaas, prosjektleder i J.B.Ugland Entreprenør, som har ansvar også for denne delen av prosessen, og han forteller om ivrige og spente kjøpere.
– Mange kommer alene eller som par, mens andre har med seg venner og familie. Noen har også med seg fagkyndige når de skal besiktige sitt nye hjem.
Det settes av ca. en time til hver befaring, så kjøperne får god tid til også å ta mål og bilder.
– Aller først ber vi dem bruke noen minutter på å gå rundt og se over leiligheten, smiler han. – De må jo få tid til å nyte det de har kjøpt, og de synes alltid det er stas å se hvor fint det har blitt. Det første de fleste gjør, er å gå ut på balkongen og se på utsikten – og den er jo formidabel fra de fleste leilighetene.

Dersom de har tilvalg blir disse gjennomgått, som parkett, kjøkkeninnredning, fliser på baderom og farger på vegger/himling. Deretter får de litt «teknisk opplæring» i ventilasjonsanlegget, termostater, gulvvarme og annet.
– FDV-dokumentene får de jo tilgang til i Heime-appen, men vi viser dem hvor de kan finne alt, forteller Espen. – Når vi har gått gjennom hele leiligheten, protokollføres eventuelle ting som skal utbedres. Det er stort sett småplukk, som litt malingsflikking. Dersom de nye eierne oppdager noe etter innflytting, er vi alltid ekspeditte og fikser det meste som trengs.
Under ser du punktvis agenda for det som skal gjennomgås på ferdigbefaringen:
- Kunde utfører kontroll av tilvalg som er bestilt tidligere fra den enkelte leverandør.
- Vise funksjoner på vindu og balkongdører
- Ventilasjonsaggregat
- Vise opplegg til vaskemaskin
- Energi- og varmtvannsmåler
- Tavleskap, elektro og fiber/TV
- Servicebryter til screens.
- Vannbåren varme
- Vannstopper/aquastop
- Eventuell innglassing balkong
Mange er også nysgjerrige på parkeringsplass og sportsbod. De er ikke helt ferdige ennå, og man får se dem på overtakelsen.